ست دیزل ژنراتور

ست دیزل ژنراتور



ست دیزل ژنراتور معمولا شامل یک موتور و یک ژنراتور است که با هم به صورت یک واحد نصب شده اند. در کاربردهای خاص، یک ست دیزل ژنراتور ممکن است شامل اجزای دیگر مانند یک مخرن سوخت، تنظیم کننده ولتاژ، یا اینورتر باشد. وظیفه اصلی مجموعه برای ژنراتور الکتریکی، تبدیل انرژی مکانیکی موتور به انرژی الکتریکی است. ست دیزل ژنراتور می تواند بر روی انواع منابع سوخت اجرا شود و اغلب در مکان هایی که در آن قدرت برق در دسترس نیست و یا قطع شده است استفاده شود.

ژنراتورها می توانند در ابعاد کوچک تا مجموعه بزرگتر سایز بندی شوند که در وسایل نقلیه، در تریلر و یا حتی در ساختمان ها نصب شوند. 

بسیاری از ست دیزل ژنراتور  شامل اجزایی غیر از موتور  و ژنراتور الکتریکی هستند. ست دیزل ژنراتور قابل حمل، معمولا شامل یک مخزن سوخت می باشد. این اجازه را می دهند که این واحد فشرده در صورت لزوم بدون نگرانی از  منبع سوخت اضافی به اطراف منتقل شوند. بسیاری از ژنراتورها شامل اجزایی مانند گاورنر سرعت برای کنترل سرعت چرخش موتور؛ رگولاتور ولتاژ برای کنترل ولتاژ خروجی و اینورتر برای کمک به ایجاد بهترین و مناسبترین جریان الکتریکی خروجی دیزل ژنراتور برای راه اندازی جریان الکتریکی مناسب می باشند.


 ست دیزل ژنراتور از لحاظ فنی می تواند بر روی هر منبع سوخت که قدرت موتور را دارد اجرا شود. برخی از شایع ترین منابع سوخت دیزل ژنراتور عبارتند از بنزین، دیزل، پروپان و گاز طبیعی. واحد کوچکتر اغلب با گاز کار می کنند، در حالی که واحد بزرگتر، اگر در دسترس باشد به طور کلی به گاز طبیعی متصل می شود و یا از مخازن دیزل استفاده می کنند. ست دیزل ژنراتور، از جمله آنهایی که در وسایل نقلیه تفریحی هستند، اغلب از منبع سوخت همان موتور اصلی وسیله خودش استفاده می کنند. این گونه واحدها همچنین اگر موتور ژنراتور و موتور خودرو را در انواع مختلف سوخت به کار گیرند، ممکن است مخازن سوخت خود را داشته باشند. اگر ست دیزل ژنراتور بر روی مایع نفت گاز (LPG) اجرا شود، به سادگی ممکن است که به مخزن پروپان متصل شود.


 یکی از کاربردهای بالقوه مفید برای ست دیزل ژنراتور این است که به عنوان یک منبع تغذیه پشتیبان در تاسیسات حیاتی به کار می رود. در ساختمان هایی مانند بیمارستان ها  که در آن  وقفه در انرژی می تواند به از دست دادن زندگی و یا دیگر خسارات پر هزینه و نامطلوب منجر شود، اغلب از ست دیزل ژنراتور یکپارچه استفاده می کنند. در این موارد، یک ست دیزل ژنراتور بزرگ، اغلب اوقات در محل نصب شود و سیمی از طریق یک پنل به داخل ساختمان وصل می شود. ویژگی های نصب و راه اندازی متفاوت خواهد بود، هر چند سیستم هایی وجود دارند که بعد از قطع برق، به طور خودکار ژنراتور را به کار می اندازند و برق ساختمان را از ژنراتور تامین می کنند و پس از وصل شدن برق، ژنراتور را از کار می اندازند.